Friday, January 1, 2010

muqaddimah

Bismillahirrahmanirrahim

Maahad Saniah atau nama sebenarnya Sekolah Menengah Ugama(Arab)Saniah, adalah sebuah sekolah tempat ana menimba ilmu pengetahuan dunia dan akhiratsekarang. Bangunan asrama kini telah menjadi sebuah Maahad Tahfiz Sains (cawangan pasir puteh). Selepas menamatkan persekolahan peringkat rendah di SRI Aman, ana menyambung pelajaran di Maahad Saniah aliran tahfiz bermula dari tingkatan satu pada tahun 2008.

Ia mempunyai 6 bangunan . Satu tempat dipanggil bangunan british yang menempatkan pelajar tingkatan 2 dan tingkatan 6 bawah, manakala bangunan baru menempatkan pelajar perempuan.Bangunan A menempatkan pejabat di tingkat atas dan pelajar tingkatan satu di tingkat bawah.Bangunan tepi masjid menepatkan pelajar lelaki tingkatan 3.Bangunan B dikhaskan untuk tinnkatan 5 menimba ilmu pelajaran.Bangunan c menempatkan pelajar tingkatan 2 perempuan.bangunan asrama dijadikan tempat penginapan bg pelajar tahfiz dan aliran biasa.tingkat 2 pula digunakan untuk dijadikan kelas bagi pelajar aliran tahfiz.dan tingkat bawah dijadikan kelas pelajar perempuan tingkatan 4. Sekarang, setelah pihak sekolah berjaya mendapatkan sumbangan orang ramai dan pihak-pihak tertentu maka maka,terbinalah sebuah masjid yang menempatkan 1000 jemaah.

Maahad Tahfiz Sains atau MTS sangat terkenal bukan sahaja di Negeri Kelantan bahkan seluruh Negara. Melalui persekolahan ini dijangka akan dapat mengeluarkan para saintis negara yang memiliki jatidiri serta modal insan yang berkualiti, bukan sahaja untuk kejayaan hidup di dunia bahkan di akhirat. Sejak ditubuhkan, MTS mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada pihak ibu bapa bukan sahaja dari dalam negeri Kelantan bahkan dari luar Kelantan. Kini, MTS telah melebarkan sayapnya ke serata daerah termasuklah daerah Pasir puteh.
Maahad Tahfiz Sains cawangan Pasir puteh adalah salah sebuah sekolah Tahfiz dibawah kelolaan Yayasan Islam Kelantan yang dibuka pada tahun 2007 ekoran permintaan yang begitu tinggi daripada ibu bapa untuk melahirkan para Huffaz yang hebat dan ahli sains serta profesional yang memiliki ciri modal insan yang tinggi akhlaknya, berketerampilan,
dan mampu menjadi pendakwah yang boleh menerangi orang lain.





Wassalam.
at 4.15 a.m

No comments: